رابط HDMI چیست؟

0

HDMI یک رابط کاربری جمع و جور صدا و تصویر است که برای انتقال دیتای ویدئوی غیرفشرده و دیتای صدای دیجیتال فشرده و غیرفشرده از یک دستگاه دارای HDMI به نمایشگر اچ دی ام آی، ویدیو پروژکتور، تلویزیون دیجیتال و یا دستگاه‌های صوتی دیجیتال به کار می‌رود. اچ دی ام آی جایگزینی دیجیتال برای استانداردهای آنالوگ ویدیویی موجود است.

HDMI اچ دی ام آی

بنیان گذاران HDMI هفت شرکت Hitachi, Matsushita Electric Industrial (Panasonic/National/Quasar), Philips, Silicon Image, Sony, Thomson, RCA, Toshiba بودند و اولین نسخه از اچ دی ام آی در سال 2002 منتشر شد.

انواع رابط HDMI

کانکتورهای مختلف HDMI

کانکتور Type A: این مدل در کابل‌های اچ دی ام آی استفاده می‌شود و ابعاد آن 13.9×4.45 میلی متر می‌باشد.

کانکتور Type B: این مدل هنوز در هیچ محصولی استفاده نشده است و دارای ابعاد 21.2×4.45 میلی متر می‌باشد.

کانکتور Type C: این مدل از Type A کوچک‌تر بوده و به mini HDMI معروف است و سایز آن 10.42×2.42 میلی متر می‌باشد.

کانکتور Type D: این کانکتور به micro HDMI معروف است و دارای اندازه‌ی بسیار کوچک 6.4×2.8 میلی متر می‌باشد.

کانکتور Type E: این مدل یک کانکتور برای سیستم خودرو بوده و نقش یک قفل برای نگه داشتن کابل و جلوگیری از لرزش را داشته و به عنوان روکشی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و رطوبت نیز به حساب می‌آید. برای اتصال این کانکتور به کابل‌های معمولی می‌توان از رله‌های مخصوص استفاده کرد.

ورژن‌های مختلف HDMI

ورژن 1.0، 1.1 و 1.2 کابل HDMI منسوخ شده و به ترتیب در سال‌های 2002، 2004 و 2005 معرفی شده‌اند.

ورژن 1.3 که کابل‌های چند سال پیش را شامل می‌شدند و در سال 2006 معرفی شدند و دارای سرعت و کیفیت بالاتری نسبت به نسل‌های قبل خود بودند. (هنوز هم در بازار این نوع کابل وجود دارد)

ورژن 1.4 که اکثر کابل‌های امروز بازار هستند، در سال 2009 معرفی شدند. از تفاوت‌های اصلی این نسخه نسبت به نسل قبل خود می‌توان به قابلیت پخش 3D روی HDMI، ویژگی Ethernet Channel و ARC و رزولیشن 4K با پشتیبانی 30 فریم در ثانیه اشاره کرد.

ورژن 2.0 که جدیدترین نسخه از HDMI بوده و در سال 2013 معرفی شد و در تجهیزات Ultra HD کاربرد دارد. سرعت این نسخه نسبت به سری قبل خود بسیار افزایش یافته و دارای ویژگی‌های جدیدی نظیر پخش رزولیشن 4K با 60 فریم در ثانیه، پشتیبانی از 32 کانال صدا، پخش دو تصویر همزمان، پشتیبانی از نسبت تصویر عریض 21:9، پشتیبانی از فرکانس صدای کیفیت بالای 1536Khz و … می‌باشد.

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] خرید کابل HDMI 4K

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] خرید مبدل HDMI

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.