چگونه از زود رسیدن و قهوه‌ای شدن موز جلوگیری کنیم

2

موز به دلایل مختلفی به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید. وقتی شما یک موز را برش می‌دهید، اکسیژن روی آنزیم‌های موز اثر گذاشته و درون آن به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید. قهوه‌ای شدن پوست بیرونی موز، به دلیل شکسته شدن رنگ‌دانه‌های زرد موز و جایگزین نشدن آن‌هاست که باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای می‌شود. دانستن دلیل رسیدن موز برای این مهم است که آن‌ها را به صورتی نگهداری کنیم که تازه، خوشمزه و قابل خوردن بمانند. در اینجا به روش‌هایی خواهیم پرداخت که از رسیده شدن زود و سریع موز جلوگیری می‌کنند.

روش اول؛ حفظ و نگهداری موز در پوست

موز سبز

1. موزهایی را بخرید که رنگ قسمت پایین سبز و وسط زرد باشد

موزهایی با این نوع رنگ‌بندی هنوز اندکی رسیده‌اند.

مطمئن شوید که موز نقاط و لکه‌های قهوه‌ای نداشته باشد. له‌شدگی و داشتن سوراخ و شکاف روی موز باعث کاهش مقاومت در برابر هوا شده و سرعت روند رسیدن را افزایش می‌دهد.

موزهای با رنگ کامل زرد را انتخاب نکنید. ماندگاری موزهای رسیده بسیار کم است، به همین دلیل برای ماندگاری بیشتر شما باید موزهای دارای کناره‌ی سبزتر را تهیه کنید تا فرایند رسیدن را به تاخیر بیندازید.

موز زرد

2.موز را تا زمان رسیدن در دمای اتاق نگه دارید

توجه داشته باشید که موزها را در معرض گرما قرار ندهید، زیرا این عمل باعث تسریع فرایند رسیدن آن‌ها می‌شود.

موز را تا قبل از رسیدن در یخچال نگذارید. این کار در واقع می‌تواند عمل عکس داشته باشد و باعث قهوه‌ای شدن سریع‌ترپوست موز شود. این اتفاق به این دلیل است که سرما باعث شکسته شدن زودتر سلول‌های دیواری موز شده و باعث تشکل لکه‌های سیاه روی آن و در نتیجه سیاه شدن کامل موز می‌شود. این در حالی است که هنوز داخل موز نرسیده است، چون سرما باعث مهار رسیده شدن طبیعی میوه می‌شود.

موز رسیده

3. موز را آویزان کنید

این عمل مانع له شدن و کوفتگی موز و در معرض هوا قرار گرفتن آن می‌شود. شما هم‌چنین می‌توانید ساقه و دسته موز را با پلاستیک پیچ کنید، این عمل باعث کاهش دریافت اکسیژن به ساقه موز شده و می‌توان موز را برای یک هفته دیگر تازه نگه داشت.

میوه های خوشمزه

4.موز را جدا از دیگر میوه‌ها و سبزیجات نگهداری کنید

میوه‌ها و سبزیجات ماده‌ی ویژه‌ای از خود بیرون می‌دهند که روند رسیدن را سرعت می‌بخشد.

نگه داشتن محصولات در کنار هم و با هم سرعت رسیده شدن آن‌ها را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید که رسیدن (پخته شدن) به نحوی مسری است. گیاهان به طور طبیعی هورمونی به نام اتیلن تولید می‌کنند که باعث رسیده شدن می‌شود. میوه‌ها یا سبزیجاتی که قهوه‌ای هستند بیشتر از حالت معمول اتیلن منتشر می‌کنند، به همین دلیل میوه‌های تازه‌تر، سریعتر فرایند رسیدن را طی می‌کنند.

موز را داخل کیسه‌های در بسته نگهداری نکنید. این کار باعث قهوه‌ای شدن زودتر موز می‌شود، به این دلیل که اتیلن تولید شده در هوای مجاور موز باقی می‌ماند.

موز رسیده زرد

5.یک روز بعد از رسیدن موز را در یحچال بگذارید

حالا که فرایند رسیدن شروع شده، می‌توانید به راحتی با استفاده از هوای سرد آن را به تاخیر بیاندازید.

برای متوقف کردن رسیده شدن، شما نیاز دارید که واکنش‌های شیمیایی ساخت اتیلن را کند کنید. هوای سرد چرخه اتیلن را کند کرده و رسیده شدن داخل موز را به تاخیر می‌اندازد.

اگر پوست موز کاملا سیاه شد نگران نباشید، که احتمال آن هم زیاد است. دلیل این اتفاق این است که رنگ دانه‌های پوست موز سیاه شده و ربطی به طراوت میوه موز ندارد. موز هنوز خوشمزه و کمی محکم باقی می‌ماند.

روش دوم؛ نگهداری موز پوست کنده

موز حلقه شده

1.موزها را در ظرف پلاستیکی غیر قابل نفوظ قرار داده و در فریزر بگذارید

موز فریزری

برای استفاده از موزها بعدا می‌توانید آن‌ها را یخ زدایی کنید.

اگر چه موز پوست کنده شما هیچ حفاظتی در برابر هوا ندارد، ظرف‌های غیر قابل نفوظ در برابر هوا می‌تواند از تماس هوا با موزها جلوگیری کند. دمای پایین فریزر سرعت انتشار اتیلن را نسبت به دمای یخچال بسیار کاهش می‌دهد.

بر خلاف موزهای یخچالی، موزهای فریز شده به سرعت قابل مصرف و خوردن نیستند. برای استفاده شما باید موزهای فریز شده را برای ساعتی در دمای اتاق گذاشته تا یخ‌شان باز شده و قابل مصرف شوند.

موز تکه شده

2.زدن لیمو ترش و آبلیمو به موز

خاصیت اسیدی آبلیمو باعث می‌شود تا موزها برای مدت طولانی زرد بمانند.

نیازی به خیساندن موز با آبلیمو نیست. اضافه کردن آبلیموی بیشتر به موز باعث نگهداری بهتر آن نمی‌شود. هم‌چنین اینکار مقداری باعث ترش شدن طعم موز نیز می‌شود.

برای جایگزینی طعم شیرین، به جای آبلیمو از آب آناناس، آب پرتقال یا آب سیب استفاده کنید. این آبمیوه‌ها نیز اسید مورد نیاز برای کاهش روند قهوه‌ای شدن موز را، بدون نیاز به رقیق کردن دارند. آب سیب هم‌چنین به اندازه‌ای ملایم است که تقریبا غیر قابل تشخیص است. از دیگر آبمیوه‌ها نیز در صورتی که بعدا قصد دارید موز را با میوه‌ی آن‌ها مخلوط کنید می‌توان استفاده کرد.

موز پوست کنده

3.فرو بردن موز پوست شده در محلول سرکه و آب

عملکرد این روش نیز با استفاده از خاصیت اسیدی سرکه است که همانند آب میوه از موز نگهداری می‌کند.

اگر آبمیوه‌ها طعم موز را خیلی عوض می‌کنند، سرکه جایگزین مناسبی برای آن‌هاست. فقط کافیست 1/4 پیمانه سرکه را با یک پیمانه آب مخلوط کنید. موز را در این محلول حدود 3 دقیقه در این محلول فرو ببرید. می‌توانید موز کامل یا قطعه‌های موز را در محلول غوطه ور کنید.

از گذاشتن موز در محلول آب و سرکه بیشتر از 3 دقیقه اجتناب کنید. غوطه‌ور کردن بیش از اندازه موز در محلول باعث نرم شدن آن و تغییر طعم موز رو به ترشی می‌شود که مسلما طعم آن نسبت به لیمو و آب لیمو بهتر نخواهد بود.

قرص ویتامین ث C

4.خیساندن موز در محلول شربت ویتامین C

اگر به سایر میوه‌ها و سرکه دسترسی ندارید، ویتامین ث حل شده در آب می‌تواند کارکرد مشابهی را داشته باشد.

یک قرص ویتامین ث را با قاشق خرد کرده و در یک لیوان آب بریزید. محلول را هم زده و سپس موز را برای چند ثانیه کوتاه در آب قرار دهید.

قرص ویتامین ث

قرص جوشان ویتامین C برای اینکار بسیار مناسب است. یک قرص را داخل لیوان آب انداخته و بعد از پایان حل شدن قرص بدون هم زدن محلول، بلافاصله موزها را چند ثانیه در آب نگه‌دارید.

موز پوست کنده زرد

روش سوم؛ استفاده از موزهای بیش از حد رسیده

کیک موزی

1.پخت کیک موزی

اگر موزهای شما بیش از حد رسیده و قهوه‌ای شده دلیل نمی‌شود که نتوان با آن‌ها چیزهای خوشمزه‌ای درست کرد!

در کیک موزی اگر از موزهای زیاد رسیده و لک افتاده استفاده کنید، اتفاقا خوشمزه‌تر و خوش طعم‌تر می‌شود. پس برای موزهای زیاد رسیده و قهوه‌ای شده کیک موزی روش مناسبی است.

موزها در واقع مدت زمان بیشتری نسبت به آنچه در تصور شماست، قابل خوردن می‌باشند. تا زمانی که موز کپک زده و کرم افتاده نباشد و یا اثری از تخم مگس میوه روی آن نباشد، بدون در نظر گرفتن نرمی یا سیاهی آن، قابل خوردن می‌باشد.

اسموتی موزی

2.مخلوط اسموتی بیسکویت سیب موز

موزهای زیاد رسیده را در مخلوط کن انداخته و مقداری مواد غذایی دیگر را اضافه کرده و یک نوشیدنی خوشمزه درست کنید.

تمام چیزی که نیاز دارید؛ یک موز بیش از حد رسیده، یک سیب پوست کنده و بدون تخم، 4 بیسکویت با طعم سیب و موز، یک تکه دارچین، 1/2 قاشق غذاخوری عصاره وانیل، یک پیمانه شیر، و یک مشت یخ.

ابتدا موز، بیسکویت و سیب را داخل مخلوط کن بریزید و آن‌ها مخلوط کنید تا یک‌دست شوند. سپس بقیه مواد را اضافه کرده و مخلوط کنید. حالا می‌توانید کم کم شیر را به مخلوط اضافه کنید تا به قوام مورد نظرتان برسید.

برای اضافه کردن بافت، جو دو سر را با اسموتی به خوبی مخلوط کنید. این کار باعث ترد شدن اسموتی و افزایش غنای غذایی آن می‌شود.

بستنی یخی موزی

3.فریز کردن موز نرم شده و ساخت بستنی یخی موزی

یک دسر خوشمزه و پرطرفدار در نیو اورلئان که روش تهیه ساده‌ای هم دارد.

وسایلی که نیاز دارید؛ 2 عدد موز بسیار رسیده که به تکه‌های نازک برش خورده باشد، 2 قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، 1 قاشق غذاخوری کره، 1/2 قاشق چای خوری دارچین، 1/2 پیمانه ماست ساده، 1/2 پیمانه شیر، 1 قاشق چای خوری وانیل و 1 قاشق چای خوری شیره نیشکر.

ابتدا موز، شکر قهوه‌ای، کره و دارچین را در یک کاسه اضافه کرده و حدود 30 ثانیه در مایکرویو گذاشته تا موزها حالت نرمی پیدا کنند و سپس مواد را هم بزنید. اجازه دهید تا موزها سرد شده، سپس مخلوط به دست آمده را در مخلوط کن ریخته و ماست، شکر، وانیل و شیره نیشکر را هم اضافه کنید. مواد را مخلوط کرده و سپس آن را در قالب بستنی یخی بریزید و قالب‌ها را در فریزر قرار دهید. اجازه دهید قالب‌ها چند ساعت در فریزر بماند تا کامل یخ بزند. بعد هر زمان که خواستید دسر را مصرف کنید آن‌ها را از قالب خارج کرده و نوش جان کنید!

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. عرفان می گوید

    درود بر شما، بسیار مطلب مفیدی هست، مرسی. ☺️

  2. مصیب می گوید

    بسیاااار ممنون از مطالب خوبتون در مورد نگهداری از موز و روش سیاه نشدنش .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.