اضافه کردن و نصب USB 3.0 روی کامپیوتر و لپ تاپ

12

سرعت USB 3.0 تقریبا 10 برابر بیشتر از USB 2.0 است، که یک ارتقاء فوق العاده و یک راه عالی برای کاهش زمان انتقال دیتا به شمار می آید. لوازم جانبی USB 3.0 زیاد هستند که قیمت مناسبی نیز دارند، از جمله هارد اکسترنال، Blu-ray اکسترنال و دستگاه‌های دیگر. متاسفانه کامپیوترهای نسبتا قدیمی‌تر پورت USB 3.0 ندارند و کاربران فقط قادر به استفاده از USB 2.0 هستند. اما راهی مناسب و مقرون به صرفه برای اضافه کردن و نصب USB3.0 به این سیستم‌ها وجود دارد.

USB 3.0

USB 1.0 در سال 1996 معرفی شد و از لحاظ تئوری قادر به انتقال دیتا با سرعت حداکثر 1.5Mbit/s بود. نسخه بعدی که USB 1.1 نام داشت، در سال 1998 معرفی شد و از نظر تئوری قادر به انتقال اطلاعات با سرعت حداکثر 12Mbit/s بود. USB 2.0 در سال 2000 معرفی شد که از لحاظ نظری 40 برابر سریع‌تر و دارای سرعت 480Mbit/s بود.

USB 3.0 از لحاظ سرعت 10 برابر سریع‌تر از USB 2.0 و از نظر تئوری قادر به انتقال دیتا با سرعت حداکثر 5Gbit/s است. USB 3.0 با لوازم جانبی USB 2.0 نیز سازگار است و دستگاه‌های USB 2.0 به خوبی روی پورت USB 3.0 کار می‌کنند. هم‌چنین از وسایل USB 3.0 می‌توان روی پورت USB 2.0 به خوبی استفاده کرد. اگر چه می‌توان از لوازم جانبی USB 2.0 روی USB 3.0 و از لوازم جانبی USB 3.0 روی USB 2.0 استفاده کرد، اما سرعت انتقال در هر صورت به میزان USB 2.0 خواهد بود. سرعت واقعی 5Gbit/s زمانی به دست می‌آید که لوازم جانبی USB 3.0 با یک کابل USB 3.0 به پورت USB 3.0 متصل شوند.

همانند USB 2.0، پورت USB 3.0 نیز Powered است، به این معنی که شما می‌توانید برخی از لوازم خارجی را به آن وصل کرده و بدون نیاز به اتصال آن‌ها به آداپتور برق خارجی، از آن‌ها استفاده کنید. هم‌چنین USB 3.0 قدرت بیشتری را نسبت به USB 2.0 عرضه می‌کند. بدین وسیله شما می‌توانید دستگاه‌هایی نظیر اسمارت فون‌ها و MP3 Player را سریع‌تر شارژ کرده و هم‌چنین به وسیله‌ی هاب USB 3.0 دستگاه‌های بیشتری را با سرعت بالا استفاده کرده و شارژ کنید. پس همراه با سرعت انتقال دیتای بیشتر، قدرت و توان بیشتری را نیز برای دستگاه‌های خود نظیر هارد اکسترنال در اختیار خواهید داشت که مزیت برتری نسبت به درایوهای اکسترنال eSATA که به برق متصل نیستند، دارند.

USB 3.0 توان خروجی را تا 900 میلی آمپر افزایش داده که برای مصرف چند دستگاه کافی بوده و هم‌چنین بیشتر از نیاز هر دستگاه به تنهایی است.

نصب USB 3.0 روی کامپیوتر

نصب USB3.0 کامپیوتر

 

اگر کامپیوتر شما فاقد پورت USB 3.0 بوده و خیلی هم قدیمی نیست، شانس استفاده از USB 3.0 دارید. برای نصب USB3 فقط کافیست کامپیوتر شما دارای یک جای خالی کارت PCI Express باشد. سپس با اضافه کردن کارت USB3 از طریق اسلات PCI-Ex به مادربرد خود می‌توانید به راحتی از سرعت بالای USB 3.0 استفاده کنید.

خرید کارت USB 3.0

نصب USB3.0 روی لپ تاپ

کارت USB 3.0 لپ تاپ اکسپرس

اگر لپ تاپ شما نیز فاقد پورت USB 3.0 است، برای نصب USB3 روی آن، در صورتی که دارای درگاه Express Card باشد، می‌توانید از Express Card هایی که به همین منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید. Express Card یک درگاه گسترش با پهنای باند بالاست که به ندرت روی برخی از لپ تاپ‌ها و البته بسیاری از لپ تاپ‌های صنعتی یافت می‌شود. اگر لپ تاپ شما خیلی قدیمی و دارای PC Card (که PCMCIA هم نامیده می‌شود) یا اسلات Cardbus است، نمی‌توانید از آخرین لوازم جانبی Express Card استفاده کنید.

در واقع دو نوع اسلات ExpressCard وجود دارد. اسلات ExpressCard/34 و لوازم جانبی با عرض 34 میلی متر، و ExpressCard/54 و لوازم جانبی با عرض 54 میلی متر. اسلات 34 میلی متری فقط از کارت‌های 34 میلی متری پشتیبانی می‌کند، در حالی که اسلات 54 میلی متری هم از کارت های 54 میلی متری و هم از کارت‌های 34 میلی متری پشتیبانی می‌کند. در هر صورت، تمامی کارت‌های USB 3.0 لپ تاپ ExpressCard دارای عرض 34 میلی متری هستند، بنابراین اگر لپ تاپ شما دارای هرگونه اسلات ExpressCard ای هست، می‌توانید یکی از کارت‌های USB 3.0 اکسپرس لپ تاپ را استفاده کنید.

برای اطمینان، بهتر است کارت اکسپرس را زمانی که نوت بوک خاموش است وارد اسلات کنید. بعد از روشن کردن لپ تاپ، اکسپرس کارت شناسایی شده و درایور آن به صورت خودکار نصب می‌شود یا ممکن است نیاز به نصب درایور از روی سی دی داخل پکیج کارت باشد. بعد از نصب شما می‌توانید از سرعت بالای USB 3.0 روی لپ تاپ خود استفاده کنید.

توجه داشته باشید برای نصب و اضافه کردن پورت USB 3.0 به کامپیوتر و لپ تاپ چیزی شبیه یک تبدیل USB3 با استفاده از پورت USB 2.0 سیستم وجود ندارد و حتما باید از یک کارت مستقل برای این کار استفاده کنید.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
12 نظرات
  1. Mm می گوید

    سلام USB 2 در زمان اختراعش بسيار خوب و مفيد بوده و الآن هم هست و كامپيوتر و لپتاب هاي قديمي خيلي هم خوبند

  2. مهدی می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من لب تاپ ام دل مدل 1557 استدیو است میشه تبدیل بشه و از یو اس بی 3 استفاده کنم
    ممنون از پاسخی که میدین

    1. وب نویس می گوید

      اگر کنار لپ تاپ پورت اکسپرس رو داره بله میتونید استفاده کنید.

  3. وب نویس می گوید

    لپ تاپ باید حتما درگاه اکسپرس داشته باشه وگرنه امکان پذیر نیست.

  4. محمد می گوید

    سلام .من لبتاب ایسوس دارم k53sv . چقدر هزینه برداره که ،usb3 اضاف کنم

  5. وحید می گوید

    سلام
    این کارت روی دل 5010 قابل نصب هست؟

    1. تتیس بلاگ می گوید

      درود، نه متاسفانه.

  6. mohammad می گوید

    سلام میخواستم بدونم قیمت این محصول برای لب تاپ acer مدل E1-571G چنده اصلا جواب میده که بخرم لطفا سریع جواب بدید ممنون میشم

    1. تتیس بلاگ می گوید

      تا جایی که اطلاع دارم مدل لپ تاپ شما اصلا از درگاه اکسپرس پشتیبانی نمی‌کنه و این قطعه روی اون قابل نصب نیست.

      1. احمدشاه اخلاص می گوید

        سلام خسته نباشید ایا لپتاپ hp6730b
        اسپرس کارت usb3 رو پشتیبانی میکنه
        یا نه

        1. وب نویس می گوید

          اگر امکان نصب وجود داشته باشه باید کنار لپ تاپ یک شیار اکسپرس کارت مشاهده کنید.

  7. ibrahim می گوید

    بسیار جالب و مفید بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.