اسپلیتر HDMI چیست؟

2

رابط HDMI برای انتقال و ارسال صدا و تصویر با کیفیت بالا بسیار محبوب شده است. از آنجایی که کابل HDMI می‌تواند صدا را با تصویر HD منتقل کند، یک مزیت اضافی برای خود ایجاد کرده و آن هم جلوگیری از شلوغی (با توجه به کم شدن تعداد کابل‌ها) اطراف سینمای خانواده و … است. بنابراین در حال حاضر، کاربران می‌توانند پلیرهای HD DVD خود را به تلویزیون پلاسما یا LED با استفاده از یک کابل متصل کرده از تصاویر با کیفیت بالای HD لذت ببرند. اما می‌دانیم که DVD پلیر در فاصله‌ی بسیار نزدیک نسبت به نمایشگر قرار داشته و هر دوی آن‌ها به وسیله یک کابل HDMI به هم متصل هستند. در ادامه به معرفی دستگاه کاربردی اسپلیتر HDMI می‌پردازیم.

اسپلیتر HDMI

 

DVD پلیر و دستگاه‌های پخش HD معمولا کنار تلویزیون پلاسما یا LED یا دیگر نمایشگرها، در اتاق نشیمن قرار دارند. در هر خانواده‌ای، موقعیت‌هایی وجود دارد که چند نفر از اعضای خانواده خواستار دیدن یک فیلم یا نمایش تلویزیونی از مکان‌های مختلف هستند.

برای مثال، خانم خانه ممکن است بخواهد زمان آشپزی در آشپزخانه فیلمی را تماشا کند، یا پدر خانواده ممکن است بخواهد بعد از یک روز خسته کننده قبل از خواب، در اتاق به حالت راحت برنامه‌ای را مشاهده کند. در خیلی از خانه‌ها، چند اتاق وجود دارد و ممکن است افراد خانواده بخواهند برنامه ویدئویی مورد علاقه خود را در اتاق‌شان ببینند.

برای این کار می‌توان چند نمایشگر خریداری کرد و آن‌ها را در هر مکانی که افراد می‌خواهند قرار داد. اما DVD پلیر و ست تاپ باکس کابلی و دستگاه‌های پخش را چه کنیم؟ مسلما افراد نمی‌توانند چند دستگاه هم خریداری کرده و متحمل هزینه‌های اضافی ماهانه شوند و یک پلیر DVD هم مسلما کار چند دستگاه DVD را نمی‌تواند انجام دهد!

اینجاست که اسپلیتر HDMI با کارایی بسیار مفید وارد می‌شود. عملکرد اسپلیتر HDMI در واقع تکرار کار یک دستگاه پخش HD (نظیر DVD پلیر، گیرنده دیجیتال و …) است و پخش آن‌ها را همزمان رو چند نمایشگر (مانند تلویزیون LED، پلاسما و …) انجام می‌دهد. بهترین چیز در مورد اسپلیتر HDMI این است که، سیگنال‌های صوتی و تصویری را تکرار می‌کند.

مدل‌های مختلفی از دستگاه اسپلیتر HDMI وجود دارد که بیشتر تفاوت آن‌ها در رزولیشن پشتیبانی شده و کیفیت ساخت می‌باشد. اکثر اسپلیترهای HDMI تا رزولیشن تصویر Full HD 1080p را پشتیبانی کرده و مدل‌های جدیدتر از کیفیت تصویر 4Kx2K نیز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، کیفیت و رزولیشن تصویر در هنگام استفاده از اسپلیتر HDMI دچار افت و کاهش نمی‌شود.

لازم به ذکر است یادآوری کنیم که حداکثر فاصله سیگنال‌های HDMI که می‌تواند با کابل HDMI ارسال شود دارای محدودیت است. پس، حتما از کابل اچ دی ام ای با کیفیت خوب استفاده کرده و در صورت نیاز به افزایش طول کابل HDMI از دستگاه‌های HDMI Extender نیز می‌توانید استفاده کنید.

اسپلیترهای HDMI با پروتوکل HDCP که ممکن است برای کپی رایت ویدئوهای HD مورد نیاز باشد، سازگار هستند.

با این تعاریف، اسپلیتر HDMI دستگاه کوچکی است که می‌تواند تصویر سینمای خانواده شما را در همه اتاق‌های خانه شما گسترش داده و نمایش دهد.

از دیگر استفاده‌های دستگاه اسپلیتر HDMI می‌توان به فروشگاه‌های صوتی و تصویری و سالن‌های کنفرانس که نیاز به نمایش همزمان یک تصویر روی چند تلویزیون و نمایشگر دارند، اشاره کرد.

خرید اسپلیتر HDMI
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. احمد آرین می گوید

    سلام . ۹تا تلویزیون رو با اسپلیتر بهم متصل کردم . یه کابل اچ دی ام آی هم به قسمت ورودی اسپلیتر وصله که تصویر و اطلاعات از لب تاب یا کامپیوتر جهت نمایش اطلاعات ، بکار برده شده… .
    حالا سوال اینجاست دستگاهی هست که از طرفی به اسپلیتر و از طرف دیگه به لب تاب یا کامپیوتر وصل بشه و بصورت وایرلس اطلاعات رو جهت نمایش به تلویزیونها منتقل کنه ؟؟؟

    1. وب نویس می گوید

      بله شما می‌تونید از دستگاه‌های فرستنده گیرنده وایرلس که به صورت جفت هست استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.