راز پاک کردن لکه‌های ظروف چینی و وسایل نقره

1

ظروف غذاخوری چینی سفید یا رنگ روشن رنگ، کلاسیک هستند: این ظرف‌ها تجملی، زیبا و تمیز می‌باشند. تنها مشکل آن‌ها این است که بعد از چند سال استفاده کردن، سطح این ظروف تعداد زیادی لکه خاکستری رنگ که حاصل برخورد قاشق، چنگال و چاقو با سطح این ظروف است، می‌گیرد.

این مسئله سبب می‌شود تا فرد وسوسه شده تا این ظرف‌ها را اهدا و به جای آن‌ها کاسه و بشقاب‌های جدید تهیه کند؛ اما حقیقت این است که شما می‌توانید بشقاب و کاسه‌های خود را در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه همانند روز اول براق سازید.

Light-Color-Dishes

شما به مقداری زور بازو، آب و یکی از این سه مواد نیاز دارید، که احتمالا دو تا از آن‌ها را از قبل دارید؛ در حالی که سومی را نیز به راحتی و با هزینه کم می‌توانید از مغازه‌ها یا فروشگاه‌ها خریداری کنید.

جوش شیرین، کرم تارتار (طرطیر) یا Bar Keeper’s Friend

ثابت شده است که شما می‌توانید این لکه‌ها را به آسانی توسط پودرهای ساینده از قبیل آنچه در بالا ذکر شد از بین ببرید. وسیله‌ی پاک کننده خود را انتخاب کرده و آن را به وسیله‌ی آب به شکل خمیر درآورید. سپس از انگشتان خود، یک اسفنج یا یک تکه پارچه استفاده کنید تا لکه‌های موجود را توسط خمیر آن قدر بمالید تا پاک و ناپدید شوند.

به خاطر داشته باشد که این عمل تنها بر روی لکه‌ها جواب می‌دهد. اگر ظرف غذا خوری شما دچار شکستگی یا خراش شده است، این پاک کننده‌ها کمک زیادی به شما نخواهند کرد و ممکن است در صورتی که محکم آن را پاک کنید، خراش‌ها بدتر شوند.

از بین بردن لکه ظرف چینی

Mom Outnumbered ترکیبی از مایع و پودر Bar Keeper’s Friend را استفاده کرده و نتیجه آن همان طور که در بالا مشاهده می‌کنید، خارق العاده بوده است.

چرا و چگونه این فرایند کار می‌کند؟

همان طور که در بالا ذکر شد، جوش شیرین و کرم تارتار هر دو از سایندگان ملایم هستند. اگر ظروف غذا خوری شما به صورت سطحی لکه‌دار شده است، احتمالا یکی از آن‌ها در رفع لکه‌های حاصل از برخورد چنگال و چاقو با سطح ظرف موثراند.

اگر ظروف غذاخوری شما نسبتا سنگین و شکیل است، احتمالا شما بخواهید از پاک کننده Bar Keeper’s Friend برای پاک کردن سطح استفاده کنید. چرا؟ زیراBar Keeper’s Friend شامل اگزالیک (اکسالیک) اسید بوده که عموما در شوینده‌ها استفاده می شود تا لکه‌های رنگ یا جوهر را رفع کند. اگزالیک اسید می‌تواند اجزای حل نشدنی آهن(غیر قابل حل در آب) را به چیزهایی تغییر دهد که قابل حل‌اند (می‌توانند در آب حل شوند). بسیاری از ظروف از استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند که شامل آهن و فلزات دیگر می‌گردد که خود دلیل بر جای گذاشتن لکه‌های خاکستری بر روی سطح ظرف می‌باشد.

ظرف چینی

در حین تمیز کردن می توانید این روش را بر روی ظرف‌های روزانه خود یا چینی‌های مرغوب انجام داده و نکات لازم را از دوستان و منابع معتبر دریافت کرده و آن‌ها را ابتدا بر پشت بشقاب‌ها تست کرده تا مطمئن شوید که این روش پاک کنندگی بر کالاهای شما خسارتی وارد نخواهد آورد. کار از محکم کاری عیب نمی‌کند، به خصوص اگر اسباب به ارث رسیده یا چینی‌های جهیزیه خود را تمیز می‌کنید.

پاک کردن ظروف نقره

اگر چنگال، قاشق و یا چاقو نقره تمام عیار استرلینگ در اختیار دارید؛ شانسی که در مورد این ظروف وجود دارد این است که بعد از چند سال استفاده از آن‌ها، می‌توان با برخی روش‌های بازسازی دوباره از آن‌ها استفاده کرد. دانشگاه ایالتی میشیگان اعلام کرده که در زمان تمیز کردن نقره خالص از دست کش‌های پلاستیکی یا پنبه‌ای استفاده نمایید، چرا که مالش سبب خوردگی نقره می‌شود.
اکنون می‌توانید از روش سنتی شامل جوش شیرین، آب جوش و کاغذ آلومینیوم استفاده کنید تا تمامی لکه‌ها از سطح ظروف نقره از بین برود. شما به یک ماهی تابه کم عمق یا یک ظرف مقاوم در برابر گرما نیاز خواهید داشت و همچنین باید مقدار کافی فویل برای پوشیدن کف ماهی تابه در اختیار داشته باشد و به ازای هر گالن (حدود 3.8 لیتر) آب، یک فنجان جوش شیرین نیاز خواهید داشت.
فویل را در ته ماهی تابه پهن کرده و ظرف نقره را در بالای فویل به شکل تک لایه قرار دهید. برای موثر واقع شدن این روش همه قسمتهای ظرف نقره باید با فویل در ارتباط باشد. اگر شما ماهی تابه‌ای آلومینیومی در اختیار دارید، می‌توانید از فویل کلا صرف نظر کنید.

تمیز کردن ظروف نقره

سپس به مقدار کافی آب فراهم آورید تا بجوشانید در نتیجه کل ظرف نقره‌ی شما غوطه‌ور خواهد شد. دانشگاه ویسکانسین اشاره دارد که این ترکیب ممکن است با کف همراه شود از

این رو شاید شما بخواهید این فرآیند را در سینک ظرف شویی یا در بیرون از خانه انجام دهید.

در پایان جوش شیرین و ترکیب آب را بر روی ظرف نقره بریزید تا زمانی که همه‌ی قطعات در ترکیب غوطه ور شود. سپس می‌توانید محو شدن لکه ها را از سطح ظرف تماشا کنید. در ویدیو زیر می‌توانید پاک کردن یک کاپ نقره‌ای را تماشا کنید، اما نحوه انجام کار یکسان می‌باشد.

مارتا استوارت پیشنهاد می‌کند تا زمانی که کل لکه‌ها از بین بروند صبر نمایید و ظرف نقره را با استفاده از یک تکه پارچه براق کنید.

فویل‌های آلومینیومی به تبدیل لکه های سیاه روی نقره و برگشت آن به نقره‌ای کمک می‌کند.

حالا چرا این اتفاق روی می‌دهد؟ وقتی نقره اصل با اجزای گوگرد دار موجود در هوا واکنش نشان می‌دهد، رنگ خود را از دست می‌دهد. بعد از چند سال، این فرایند لایه‌ی سیاه نازکی از رنگ رفتگی ایجاد می‌کند که سولفات نقره نامیده می‌شود.

آلومینیوم کمک می‌کند تا سولفات نقره را به نقره واقعی تبدیل شود، چرا که آلومینیوم نسبت به نقره بیشتر به سمت گوگرد جذب می‌شود. وجود محلول داغ آب – جوش شیرین، اتم‌های گوگرد به جای نقره به سمت فویل آلومینیومی کشیده می‌شوند و آلومینیوم سولفات را شکل می‌دهند و در این فرایند رنگ رفتگی نقره را برطرف می‌کنند.

پاک کردن ظروف استیل

اگر ظرف استیل ضد زنگ شما دچار رنگ رفتگی شده است، خانه دارهای با تجربه غوطه ور کردن این ظرف‌ها در یک گالن آب داغ با یک قاشق چای خوری آمونیاک پیشنهاد می‌کنند. دانشگاه ایالتی میشیگان استفاده از سرکه برای از بین بردن لکه‌ها از سطح وسایل استیل ضد زنگ پیشنهاد می‌کند. (این لکه‌ها در واقع همان نقاط قهوه‌ای کم رنگ یا مسی رنگی است که گاهی اوقات بر روی ظروف مشاهده می شوند)

به خاطر داشته باشید که از ظروف نقره‌ای یا استیل ضد زنگ به شکل مناسبی نگهداری کنید، در نتیجه این ظروف تا مدت‌ها به خوبی ظاهر خواهند شد؛ بعد از استفاده بلافاصله آن‌ها را تمیز کنید، به جای خشک شدن این ظروف توسط هوا، شما آن‌ها را خشک کنید، این ظروف را درون آب داغ یا مواد شوینده به مدت طولانی قرار ندهید، و از ماشین ظرف شویی و ظرف شوها ترجیحا استفاده نکنید، حرکات ظرف‌ها درون ماشین یا هنگان شستن به شیوه‌ی سریع ظرف‌شوها می‌توانند منجر به خراش یا شکستگی در ظرف شود که دیگر قابل رفع نیست.

قاشق چنگال نقره

آیا وسایل بیشتری در آشپزخانه نیاز به تمیز شدن دارند؟ همچنین می‌توانید از کچاپ برای تمیز کردن فلزات لکه دار استفاده کنید و یاد بگیرید چگونه چربی‌ها و لکه‌های غذا را از طریق محلول‌های دست ساز خانگی از بین ببرید. علاوه بر این شما می‌توانید برای جلوگیری از وارد آمدن ضربه به ظرف از چوب های غذاخوری چینی استفاده نمایید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد می گوید

    سلام ممنون از راه حل هاتون
    من اون جوش شیرین رو برای سنگ روشویی استفاده کردم خوب بود البته لکه ها مال فیلتر هود بود که آلومینیومی بود و خط سیاه انداخت اما همون لحظه با جوش شیرین رووش کشیدم پاک شد اما خیلی باید انجام بدی
    خدا رو شکر از ما تمیز شد خدا خیرتون بده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.