چگونه از ایجاد موهای زیر پوستی جلوگیری کنیم

0

ایجاد موهای زیر پوستی

احتمالا شما هم بعد از شیو کردن، موم انداختن و اصلاح کردن با اپیلاتور دچار ایجاد موهای زیر پوستی یا فرو رفتن مو در پوست خود شده‌اید. همه ما به نوعی این موضوع را تجربه کرده‌ایم و حتی فکر آن هم برای بسیاری ممکن است آزاردهنده باشد. هم‌چنین احتمالا جوش بعد از تیغ زدن یا pseudofolliculitis barbae را هم می‌شناسید. موهای زیرپوستی زمانی ایجاد می‌شوند که انتهای ساقه مو بسیار پایین اصلاح شده، به پشت در جهت همان فولیکول که رشد می‌کند پیچ خورده و برگردد. این مسئله موجب یک واکنش التهابی، که شامل قرمزی، خارش و یا ورم کردن ناحیه عفونی تحت تاثیر است، می‌شود. درک بیشتر مشکل موی زیرپوستی و اینکه چگونه می‌توان از ایجاد موهای زیر پوستی جلوگیری کرد، کمک می‌کند تا از این برآمدگی‌های قرمز آزار دهنده جلوگیری کنیم.

روش اول: جلوگیری از ایجاد موهای زیر پوستی با تکنیک‌های اصلاح

جلوگیری از موی زیر پوستی

1. آمادگی موها قبل از اصلاح. مویی که خشک و شکننده است، سخت‌تر از مویی که مرطوب و نرم است اصلاح می‌شود. به همین دلیل، اصلاح به صورت خیس و مرطوب و استفاده از کرم اصلاح برای نرم سازی مفید است که به تیغ کمک می‌کند تا روی موها آسان‌تر حرکت کند.

  • در حمام یا بعد از اینکه موهای خود را مرطوب کردید اصلاح کنید. بعد از رفتن به حمام صورت خود را اصلاح کنید؛ آب گرم بهتر جذب موها شده و بعد از خارج شدن از حمام آسان‌تر اصلاح می‌شود.
  • همیشه از یک روان کننده روی پوست خود استفاده کنید. اگر از تیغ استفاده می‌کنید، هرگز بدون کرم، لوسیون یا فوم تیغ نزنید. این روان کننده‌ها به طور خاص برای اصلاح راحت‌تر و جلوگیری از التهاب و قرمزی بعد از تیغ زدن و ایجاد موهای زیر پوستی طراحی شده‌اند.

اصلاح با ریش تراش برقی

2. اصلاح با ریش تراش برقی. ریش تراش‌های برقی دارای یک فویل روی خود هستند که به طور موثری بین پوست و تیغه را جداسازی کرده و بسیار دشوار است که موی زیر فولیکول را کوتاه کنند. این هم‌چنین بدین معنی است کمتر اصطلاحا سه تیغه می‌شود، البته برای بسیاری از افراد که هر روز اصلاح می‌کنند، ارزشش را دارد. اگر تصمیم به اصلاح با ریش تراش برقی دارید، از تنظیم نزدیک آن خودداری کنید و بدانید که هنوز هم ممکن است تیغ برقی موجب برش پوست شما شود.

تیغ زدن

3. اصلاح در جهت رویش مو. اصلاح کردن با روش درست می‌تواند به کاهش موهای زیر پوستی منجر شود. سعی کنید همیشه در جهت رویش موها اصلاح را انجام دهید. اگر نیاز به اصلاح بر خلاف جهت رویش موها داشتید، ابتدا در جهت موها اصلاح کرده سپس به آرامی و با دقت برخلاف جهت رویش آن را انجام دهید.

  • البته، این بدین معنی است که شما نمی‌خواهید سه تیغه کنید. با این حال، سه تیغه کردن احتمال ایجاد موهای زیر پوستی که در حال حاضر ملتهب و روی پوست برآمده هستند را بیشتر می‌کند.

تیغ اصلاح

4. اصلاح با تیغ خوب، تمیز کردن منظم تیغ، استفاده از فشار ملایم. استفاده از تیغ درست و خوب و اعمال فشار مناسب به جلوگیری از سوختگی تیغ کمک می‌کند. در اینجا به چند ترفند که می‌توانید استفاده کنید اشاره می‌کنیم:

  • از تیغ تک لبه استفاده کنید. برای داشتن یک اصلاح خوب و آراسته نیازی به تیغ هفتاد لبه ندارید! در واقع، بسیاری از افراد معتقدند که یک تیغ یک لبه تیز بهتر از تیغ چند لبه است، زیرا موها را به جای کشیدن و بریدن، از وسط کوتاه می‌کند.
  • با تیغ تیز اصلاح کنید. تیغ کند به سادگی موها را نمی‌برد، به این معنی که شما باید چند بار تیغ را، برای چیزی که ممکن است یک یا دو بار کشیدن لازم دارد، بکشید. برای تیز نگه داشتن تیغ:
    • تیغ را بلافاصله بعد از اصلاح در الکل ایزوپروپیل انداخته و شستشو دهید. این کار به تمیز شدن تیغ و تبخیر کردن هرگونه رطوبت روی تیغ، که می‌تواند موجب زنگ زدن آن شود، کمک می‌کند.
    • بسته به تیغ‌های خود، تقریبا بعد 5 بار استفاده آن‌ها تعویض کنید. اگر از تیغ دو لبه یا تیغ‌های معمولی (یکبار مصرف) استفاده می‌کنید، از نظر مالی سخت نیست که پس از پنج بار استفاده آن‌ها را دور بیاندازید.
  • پس از هر کشیدن تیغ را بشویید. هر چه مو و پوست در تیغ بیشتر گیر کرده باشد، به معنی افزایش احتمال برش پوست و ایجاد موهای زیر پوستی است.
  • از ملایم‌ترین فشار استفاده کنید. به تیغ اجازه دهید به آرامی روی پوست سر خرده و حرکت کند. بیش از حد نکشید و فشار ندهید. تیغ را به صورت ماهرانه نگه دارید و روی پوست خود تفاوت را احساس کنید.

شستن صورت بعد اصلاح

5. پرداختن به پوست بعد از اصلاح. شما پوست خود را قبل از اصلاح آماده می‌کنید، بنابراین بعد از آن به پوست خود می‌رسید. پوست خود را برای بستن منافذ با آب سرد بشویید. اگر صورت خود را اصلاح کرده‌اید، با یک افتر شیو کیفیت خوب به آن بپردازید، اما ترجیحا یکی که فاقد الکل باشد، چون می‌تواند موجب خشکی، التهاب و آسیب بافت سلولی شود. لوسیون و ژل بعد از اصلاح در انواع مختلفی هم اکنون در بازار یافت می‌شود که می‌تواند به شما در حفظ طراوت پوست و جلوگیری از ایجاد موهای زیر پوستی کمک کند.

روش دوم: جلوگیری از ایجاد موی زیر پوستی با تکنیک‌های دیگر

اسیدهای لایه بردار بعد اصلاح

1. از اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک روی پوست استفاده کنید. گلیکولیک اسید و سالیسیلیک هر دو به لایه برداری پوست و جلوگیری از ایجاد موهای زیر پوستی به وسیله باز کردن منافذ کمک می‌کنند.

  • شما می‌توانید از یک کرم اصلاح یا یک کرم مرطوب کننده که یکی از این دو ماده را داشته باشد، استفاده کنید. یکی از این دو را انتخاب کنید، استفاده از هر دو ممکن است موجب زیاده‌روی و ایجاد مشکل شود.
  • اسید سالیسیلیک تا اندازه‌ای به وسیله پوسته ریزی پوست مرده کار می‌کند. اگر قبلا هرگز از سالیسیلیک اسید استفاده نکرده‌اید، برای کمی التهاب همراه آماده باشید. این التهاب باید با استفاده مداوم بعد از چند هفته کنترل شود.

لایه برداری اصلاح

2. لایه برداری قبل از اصلاح. لایه برداری، پاک کردن لایه مرده پوست از روی آن است. در حالی که معمولا این کار برای زیبایی شاید به کار رود، اما برای یک اصلاح خوب و بدون جوش بعد از تیغ زدن ضروری است. از اسکراب ملایم یا برس موهای زیر پوستی برای لایه برداری پوست، 1 دقیقه قبل از اصلاح، استفاده کنید. این کار هر پوست مرده، که می‌تواند منافذ را مسدود کند، را پاک و موها را نیز مرطوب می‌کند که موجب یک اصلاح بهتر می‌شود.

کشیدن موی زیر پوستی

3. موهای زیر پوستی را کاملا بیرون نکشید. انجام این کار فقط موجب تحریک بیشتر و عمیق‌تر کردن رشد فولیکول مو می‌شود. در عوض، یک موچین بردارید و سعی کنید، در صورت امکان موهای زیر پوستی را از زیر پوست بلند کنید. اجازه دهید که مو رشد کند یا آن را کوتاه کنید. مواظب باشید که موهای زیر پوستی آلوده نشوند چون ممکن است منجر به فولیکولیت شود.

کرم اصلاح و حذف مو

4. به جای موم انداختن و اصلاح کردن، از مواد شیمیایی حذف مو استفاده کنید. مواد شیمیایی حذف مو با حل کردن ساقه مو و شکستن زنجیرهای به هم بسته در کراتین مو عمل می‌کنند. اگر تصمیم به استفاده از این مواد شیمیایی دارید، قبل از استفاده مقدار کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از بدن خود آزمایش کنید. برخی کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌توانند به طور جدی موجب تحریک پوست یا حتی واکنش‌های دردناک شوند.

لوسیون اصلاح و حذف مو

5. استفاده از روش‌های حذف مو نیمه دائمی و همیشگی. شما نمی‌توانید دچار موهای زیر پوستی شوید، اگر مویی نداشته باشید. می‌توانید؟ در حالی که روش‌های از بین بردن دائمی موها ممکن است ابتکاری به نظر برسد، می‌توانند گران هم بوده و با برخی عوارض جانبی همراه باشند. شما تقریبا دو گزینه مختلف دارید:

  • استفاده از کرم مناسب برای از بین بردن نیمه دائمی موها. این کرم‌ها با کند کردن رشد موها عمل می‌کنند، اگر چه نیاز دارند توام با دیگر محصولات حذف مو استفاده شوند. ممکن است برخی از آن‌ها نیاز به نسخه داشته باشند.
  • استفاده از تکنیک حذف مو با لیزر. حذف مو با لیزر با هدف قرار دادن مواد تیره فولیکول مو و متوقف کردن رشد مو کار می‌کند. شما می‌توانید برای انجام لیزر حذف مو به یک کلینیک تخصصی مراجعه کرده یا یک دستگاه لیزر خانگی خریداری کنید.

نکات

  • اگر شیو کردن را به دیگر روش‌های اصلاح ترجیح می‌دهید، عمل شیو را در جهت رشد موها انجام دهید. (در پاها جهت اصلاح باید رو به پایین باشد، نه بالا)
  • لایه برداری و بعد، خرید ریش تراش خوب!
  • تیغ‌های دو لبه مو را نزدیک‌تر به پوست قطع کرده و می‌توانند بیشتر باعث ایجاد موهای زیر پوستی شوند.
  • افرادی که به صورت طبیعی موهای فرخورده دارند، اغلب بیشتر دچار موی زیر پوستی می‌شوند.
  • هرگز صورت خود را با صابون بدن نشویید.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.