آیا شما به گوشی موبایل خود معتاد شده‌اید؟

0

شکی نیست که امروزه اسمارت فون ها از مهم ترین وسایل مورد نیازمان، برای چک کردن ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، وب‌گردی، بازی و سرگرمی، صحبت کردن و تبادل پیام و بسیاری دیگر از کارهایی است که ما و شما هر روزه به انجام آن‌ها می‌پردازیم. اما این گجت‌ها مشکلاتی را نیز به همراه خود دارند. فیل رید، استاد روانشناسی دانشگاه سوانسی توضیح می‌دهد که اعتیاد به گوشی‌های هوشمند باعث افسردگی و انزوای اجتماعی خواهد شد. در اینجا ما به نشانه‌هایی از اعتیاد به اسمارت فون اشاره خواهیم داشت.

اعتیاد به گوشی موبایل

1- ترس و هراس از گوشی موبایل

این یک نوع فوبیای جدید است که کاملا به اسمارت فون بستگی دارد، در این حالت فرد یک لحظه گوشی را از خود جدا نمی‌کند و اگر گوشی‌اش را نداشته باشد دچار اضطراب می‌شود. در این حالت فرد در دوری از تلفن خود ناتوان است. این حالت شاید رایج‌ترین مریضی اعتیاد به اسمارت فون باشد.

2- وابستگی زیاد

یکی دیگر از بیماری‌های جدید ناشی از گوشی‌های هوشمند، استفاده بیش از حد از برنامه‌های آن‌هاست که کاربر را دچار سردرگمی، گیجی، سردرد و احساس سنگینی پلک می‌کند.

3- دردهای شانه و کمر و گردن

استفاده بیش از حد از گوشی موبایل باعث می‌شود که کاربران حالت بدنی نادرستی در هنگام استفاده از موبایل به خود بگیرد (که اکثرا هم شاید به صورت ناخودآگاه باشد) و این در دراز مدت باعث فشار روی ستون فقرات شده که نتیجه‌اش درد شدید در ناحه گردن، شانه و کمر است.

4- سندروم توهم لرزش و زنگ

یک مشکل دیگر که به خاطر اعتیاد روانی به اسمارت فون ایجاد می‌شود این است که، کاربر شروع به تصور زنگ خوردن و یا لرزش گوشی خود در فاصله‌ی نزدیک و دور می‌کند و این باعث می‌شود که کاربر در طول روز بارها و بارها گوشی خود را چک کند و حتی ممکن است دچار مشکل خواب نیز بشود.

5- سندروم خشکی چشم

این حالت به خاطر خیره شدن زیاد به گوشی ایجاد می‌شود، که باعث عدم پلک زدن کاربر شده و در عمل مرطوب‌سازی چشم اختلال ایجاد می‌شود.

6- گرفتگی انگشتان

امروزه دیدن افرادی که انگشتان خود را به سرعت باد هنگام استفاده از گوشی حرکت می‌دهند، چیز غیرمعمولی نیست. اما این به اصطلاح مهارت، می‌تواند در انگشتان کوچک و بزرگ ایجاد درد کند و موجب گرفتگی انگشتان، مچ، دست و ساعد شود.

اگر شما مطمئن نیستید که به اسمارت فون خود معتاد شده‌اید یا نه، توصیه می‌شود گوشی خود را به طور پیوسته از خودتان دور کنید. فرض کنید که وجود ندارد، وقتی در حال استراحت هستید آن را خاموش کنید و تلاش کنید که وابستگی خود را به آن کم کنید. اگر مشکل شما هم‌چنان ادامه دارد و روبه حاد شدن دارد؛ پیشنهاد ما این است که به یک متخصص روانپزشک مراجعه کرده و از آن مشورت و راهنمایی بگیرید.

منبع: Magazineoo

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.