ارسال بی سیم تصویر HDMI روی تلویزیون

31

با پیشرفت تکنولوژی، واقعا یک سیستم انتقال تصویر بی‌سیم HDMI علاوه بر روش‌های مبتنی بر کابل HDMI مورد نیاز کاربران شده است. سیر تکاملی تکنولوژی وایرلس سرعت یافته و ما در حال حاضر از شبکه‌های وایرلس با سرعت بیشتر نسبت به قبل استفاده می‌کنیم که کار را برای ما بسیار راحت کرده است. مردم همیشه سیستم‌های بیسیم را بیشتر می‌پسندند، چون معمولا سیم‌های تو در تو و شلوغ را دوست ندارند. وایرلس در حال حاضر امری اجتناب ناپذیر و جزوی از سبک زندگی ما در همه چیز شده است. ارسال تصویر وایرلس HDMI یک توضیح روشن از این مسئله است که؛ ما همه چیز را وایرلس و بی‌سیم می‌خواهیم!!!

ارسال تصویر بی سیم HDMI

هم اکنون تجهیزات ارسال تصویر HDMI موجود و در دسترس است. این سیستم از طریق پروتکل‌های مختلف نظیر WHDI, WirelessHD, WiGig, WiDi, AirPlay, Miracast و … عمل می‌کند.

این پروتکول‌های وایرلس به طور کلی چیزی را به اشتراک می‌گذارند اما هر کدام دارای ویژگی‌های متمایزی هستند. برخی از آن‌ها حجم بزرگی از بازار HDMI وایرلس را به دست آورده‌اند، در حالی که برخی دیگر هنوز به صورت تئوری هستند و محصولی در بازار ندارند.

بنابراین سیستم‌ها و پروتکل‌های مختلفی برای وایرلس HDMI وجود دارد. بیان تفاوت و مقایسه بین آن‌ها نیز ساده نیست. در اینجا توضیح ساده‌ای از هر سیستم استاندارد انتقال بی‌سیم تصویر HDMI خواهیم داد تا بتوان درک درستی از هر سیستم وایرلس HDMI داشت.

انتقال تصویر وایرلس WHDI

WHDI؛ پروتکل معروف و کاربردی HDMI وایرلس

WHDI به عنوان اولین پروتکل عملیاتی و کاربردی موفق انتقال وایرلس HDMI می‌توان برشمرد. WHDI می‌تواند ویدئو و تصویر را از هر دستگاهی به هر نمایشگری انتقال دهد.

WHDI برداشت و تصور ما را از سیستم وایرلس تصویر تغییر داد؛ مشکلاتی نظیر از دست دادن کیفیت، تاخیر طولانی، خرابی و اعوجاج تصویر. این سیستم انتقال وایرلس تصویر HD با کیفیت 1080p در باند 5GHz با پشتیبانی از سیستم 3D و صدای 5.1 را برای ما به خوبی فراهم آورد.

این سیستم انتقال تصویر وایرلس راحتی و انعطاف پذیری را به کاربران می‌دهد. مقررات طیف امواج 5GHz به طور طبیعی برای انتقال بی‌سیم دارای برتری بالایی است. محدوده برد پروتکل وایرلس WHDI بیشتر از 30 متر است. سیگنال به راحتی از دیوارهای آجری عبور می‌کند و کاربر به راحتی می‌تواند سیستم انتقال تصویر HDMI وایرلس خود را بدون نگرانی از اینکه دستگاه و سیستم پخش در کجا قرار داشته باشند، راه اندازی کند.

هر دستگاه با قابلیت ارسال بی‌سیم HDMI که از این پروتکل استفاده می‌کند تاخیر نزدیک به صفر و قابل چشم پوشی در عملکرد خود دارد، چیزی کمتر از 1 میلی ثانیه. WHDI هم چنین دارای ویژگی کانال واکنشی کنترل است که کاربر می‌تواند دستگاه منبع را از طریق ریموت کنترل خود یا دسته بازی کنترل کند. این ویژگی برای کنسول‌های بازی و هر وسیله‌ای که به هماهنگی صفحه‌های نمایش تفکیکی نیاز دارد، مناسب است.

ارسال صدا و تصویر بیسیم WHDI

شما به راحتی می‌توانید هر وسیله‌ی ویدیویی را از طریق کیت WHDI انتقال تصویر وایرلس HDMI به نمایشگرهای HD متصل کنید. وسایلی شامل: رایانه رومیزی، لپ تاپ، اسمارت فون، گیرنده‌های تلویزیونی، XBOX و پلیر Blu-ray.

ویژگی‌های کلی WHDI را در یک جمله می‌توان، تاخیر ناچیز ویدئوهای غیرفشرده 1080p + دسترسی در چند اتاق + توان مصرفی پایین، دانست.

با توجه به این که WHDI یکی از پروتکل‌های موفق انتقال تصویر بی‌سیم HDMI می‌باشد، کمپانی‌های زیادی آن را برای محصولات خود انتخاب کرده‌اند.

HDMI بی سیم WiHD

WirelessHD؛ پروتکل قدرتمند HDMI بی‌سیم

از مشخصات این پروتکل می‌توان به پایه کانال 7GHz در 60HZ که فرکانس رادیویی بسیار بالایی است، اشاره کرد. برخلاف سیگنال دیگر سیستم‌های وایرلس HDMI، پروتکل WirelessHD فرکانس بالای 60GHz را برای انجام ماموریت خود انتخاب کرده است.

تمام مشخصات این سیستم ارتباطی وایرلس قاطعانه از این تصمیم غیرمعمول پیروی می‌کنند. تفاوت اساسی که در سیستم‌های 60GHz وجود دارد، وجود برخی برتری‌های فنی نسبت به دیگر پروتکل‌های وایرلس نظیر Wi-Fi است، اما این سیستم دارای محدودیت‌های ذاتی نیز می‌باشد.

نکات مثبت WirelessHD

پروتکل WirelessHD از فرکانس بسیار بالایی استفاده می‌کند که برای افزایش مقدار پهنای باند شبکه و سرعت داده‌ها موثر است. این سیستم انتقال تصویر و صدای غیر فشرده دیجیتال HD و سیگنال دیتا که اساسا از مشخه‌های HDMI وایرلس است، فراهم می‌کند. نسخه 1.0 این سیستم از سرعت دیتای 4Gbps پشتیبانی می‌کرد، در حالی که در نسخه جدید 1.1 این میزان افزایش یافته و تا 28Gbps رسیده است. از لحاظ تئوری این سیستم بیشترین سرعت را در بین پروتکل‌های انتقال بی‌سیم HDMI داراست. هم‌چنین WirelessHD از کیفیت 1080p، پخش 3D و رزولیشین 4K بدون هیچ مشکلی پشتیبانی می‌کند.

یکی دیگر از نقاط قوت WirelessHD، قابلیت ارسال همزمان تصویر با کیفیت 1080p و صدای 7.1 کاناله به صورت وایرلس می‌باشد. این ویژگی در حال حاضر تنها مختص پروتکل WirelessHD است.

همانند WHDI این پروتکل نیز از قابلیت ریموت کنترل برخوردار است که کاربر می‌توان به وسیله کنترل خود، دستگاه WirelessHD و انتخاب منبع تصویر را کنترل کند. این پروتکل هم‌چنین از DTCP، که برای محتواهای رمزگذاری دارای کپی رایت استفاده می‌شود، نیز پشتیبانی می‌کند.

نکات منفی WirelessHD

فرکانس بالا برابر با طول موج کوتاه است. این امواج احتمالا ممکن است روی هر سطح صافی بازتاب کنند. امواج تحت این پروتکل توانایی عبور از اکثر موانع فیزیکی را ندارند. اگر چه WirelessHD تلاش می‌کند تا برد امواج را به وسیله‌ی افزایش قدرت موثر تابش و بازتاب‌ها از دیوار، افزایش دهد.

HDMI بیسیم WiGig

WiGig یا 802.11ad؛ پروتکل انتقال بی‌سیم سازگار Wi-Fi

WiGig علامت تجاری Wireless Gigabit Alliance می‌باشد، که در جهت توسعه و ترویج پروتکل انتقال وایرلس Wi-Fi 802.11ad تشکیل شده است. همانند WirelessHD، این پروتکل هم روی باند فرکانس بدون مجوز 60GHz فعالیت می‌کند. با WiGig دستگاه‌ها می‌توانند بدون سیم و با سرعت چند گیگابیت در ثانیه با هم ارتباط داشته باشند. از لحاظ تئوری نمونه دستگاه WiGig می‌تواند با سرعت 7Gbps با تمام پهنای باند 7GHz دیتا و اطلاعات را دریافت کند، که این سرعت تقریبا به اندازه 8 آنتن انتقال 802.11ac می‌باشد.

سیستم WiGig با سیستم Wi-Fi ادغام شده و این استاندارد HDMI وایرلس در IEEE 802.11ad تعریف شده است. این به این معناست که WiGig سازگاری کامل را با پروتکل‌های موجود Wi-Fi IEEE دارد. اکثر مصرف کنندگان به خوبی از پروتکل‌های IEEE آگاهند، زیرا آن‌ها تجربه حداقل یکی آز آن‌ها را دارند؛ IEEE 802.11a , b, g, n. استانداردهای 11b/g/n در باند 2.4GHz و استانداردهای 11a/ac/n در باند 5GHz فعالیت می‌کنند و هدف استاندارد 802.11ad باند 60GHz می‌باشد. WiGig با سه باند چیپ Wi-Fi می‌تواند به طور یکپارچه از یک استاندارد به یکی دیگر از سه باند Wi-Fi شامل 2.4، 5 یا 60GHz سوئیچ کند.

شاید WirelessHD یک گام در ارائه محصولات بارز پیش رفته باشد، اما WiGig این نبرد را به آسانی از دست نخواهد داد. سیگنال 60GHz به طور معمول نمی‌تواند از بین دیوارها اتصال برقرار کند. هم‌چنین اتصال‌های HDMI وایرلس سرعت بالای WiGig در یک اتاق تنها محدود شده‌اند. با این حال، برخلاف WirelessHD زمانی که از اتاق اصلی در حال رومینگ است، WiGig می‌تواند به باند‌های پایین‌تر 2.4 یا 5 گیگاهرتز برای استفاده، سوییچ کند، که سرعت پایین‌تری داشته اما قابلیت عبور از دیوارها را دارند. WiGig و WirelessHD رقابت گسترده‌ای در تکنولوژی دارند. برخی معتقدند حتی WiGig شاید روزی جایگزین تکنولوژی Wi-Fi شود، اگرچه این امر نیازمند حل مشکل محدودیت برد در آن است. هیچ محصول عملی و کاربردی از WiGig وجود ندارد، به جز Dell که در این مورد تلاش‌هایی را کرده است.

روش‌های دیگر انتقال وایرلس تصویر HDMI

وایرلس HDMI میراکست Miracast

Miracast

Miracast (میراکست) اتصال مستقیم peer-to-peer (نظیر به نظیر) Wi-Fi بدون اثر متقابل از روتر وایرلس می‌باشد. از این جهت، می‌توان گفت کارکرد Miracast شبیه اتصال بلوتوث است. Miracast از ویدئوهای HD 1080p و صدای ساروند 5.1 به خوبی پشتیبانی می‌کند. از میراکست می‌توان برای اتصال گوشی به تلویزیون و ارسال تصویر به صورت mirror (آینه‌ای و بازتابی) از موبایل یا تبلت روی تلویزیون بهره برد. هم‌چنین با میراکست می‌توان تصویر لپ تاپ را به صورت همزمان با پروژکتور اتاق کنفرانس نیز به اشتراک گذاشت. از متداول‌ترین محصولاتی که از Miracast استفاده می‌کند، می‌توان به Google Chromecast اشاره کرد.

تصویر وایرلس Intel WiDi

Wireless Display – WiDi

اینتل پروتکل انتقال وایرلس خود با نام WiDi را گسترش داده است. مانند تمامی استانداردهایی که در بالا ذکر شد، WiDi هم از رزولیشن HD 1080p و صدای 5.1 کاناله پشتیبانی می‌کند. تاخیر کم و تعامل با برنامه‌ها از ویژگی‌های این تکنولوژی انتقال وایرلس هستند. لپ تاپ و اولترابوک‌های با WiDi 3.5 و بالاتر با Miracast نیز سازگار هستند. تعداد زیادی از دانگل‌های وایرلس تصویر و لپ تاپ‌هایی که از انتقال WiDi پشتیبانی می‌کنند نیز در بازار موجود است.

تصویر وایرلس اپل AirPlay

AirPlay

Airplay پروتکل اختصاصی مشهور Apple است. در اصل AirPlay مختص محصولات و نرم افزارهای اختصاصی Apple برای انتقال ویدیو، عکس و صداست. در جهت رقابت با دیگران، کمپانی اپل لایسنس AirPlay شرکت‌های دیگر نیز واگذار کرد. در حال حاضر محصولات زیادی با AirPlay سازگار هستند، اما موفق‌ترین دستگاه AirPlay را بدون تردید می‌توان Apple TV، که محصول خود کمپانی Apple است، دانست.

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] دانگل وایرلس HDMI (سازگار با EZCast, Miracast, DLNA, AirPlay)

نتیجه گیری

ما اغلب به یک اتصال ویدیویی بی‌سیم قابل اطمینان نیاز داریم که از دیوارها و اتاق‌ها عبور کند و زحمت جابه‌جایی سیم‌ها را، که گاه غیرممکن می‌شود، از دوش ما بردارد. بنابراین وایرلس برای خانه‌های اجاره‌ای، خانه‌ی افراد محتاط و یا طراحانی که می‌خواند مکان دستگاه نمایش خود را جابه‌جا کنند، بسیار مناسب است.

انتقال صوت و تصویر بیسیم WHDI

WHDI یکی از موفق‌ترین و کاربردی‌ترین پروتکل‌های وایرلس HDMI حال حاضر است. اگرچه پروتکل‌های بیسیم HDMI مختلفی وجود دارد، اما WHDI تنها تکنولوژی در این زمینه است که وعده داده تا دریافت رزولیشن 4Kx2K را تا سال آینده ممکن سازد. از عوامل برجسته در موفقیت این پروتکل می‌توان به استفاده از باند بدون لایسنس 5GHz، کیفیت تصویری معادل کابل‌های HDMI با کیفیت بالا، تاخیر کم (کمتر از 1 میلی ثانیه)، قابل دسترس بودن در چند اتاق و توان مصرفی پایین، اشاره کرد.
WHDI انعطاف و اطمینان بیشتری نسبت به تکنولوژی‌های 60GHz نظیر WiGig و WirelessHD دارد، زیرا آن‌ها توانایی عبور از موانع و دیوارها را ندارند. WiDi, AirPlay و Miracast هم نیاز به پشتیبانی شدن از سمت محصولات و نرم افزار مشخصی برای انتقال وایرلس تصویر HDMI را دارند. در جدول پایین، می‌توانید جزئیات دیگر هر کنسرسیوم انتقال بیسیم HD را مشاهده کنید.

Wireless-HDMI-Table

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
31 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام دستگاه dvr بنده تو کابیت آشپزخونه گذاشتم میخواستم انتقال تصور رو روی تلویزیون ک در پذیرایی ک هیچ دیواری جلوش نیست رو بصورت بیسمی ببینم از کدام دانگل استفاده کنم

    1. وب نویس می گوید

      به تنهایی از یک دانگل نمی‌تونید استفاده کنید. باید از یک جفت دستگاه فرستنده/گیرنده وایرلس HDMI برای این کار استفاده کنید. مگر اینکه DVR شما دارای پروتکل ارسال تصویر وایرلس باشه (که بعید میدونم چنین ویژگی داشته باشه)

  2. ایمان می گوید

    سلام با چه دانگلی ن میتونم تصویر ریسیور رو روی گوشی بگیرم ؟

  3. آرش می گوید

    چطور مى تونم بجاي سيم آنتن از وايرلس استفاده كنم؟!

  4. مهدی می گوید

    سلام

    بابت پاسخ کاملتان ممنونم و از اینکه عجله کردم عذر میخام
    در تکمیل پرسشم ایا بجای دانگل بی سیم، امکان داره تصویر را از دیوار فی مابین با فاصله 10 متر ( سوال پیام قبل ) را توسط کابل HDMI انتقال داد ؟
    پیشاپیش ازتون کمال تشکر را دارم

    1. وب نویس می گوید

      خواهش می‌کنم. بله مسلما کابل اگر استفاده کنید دیگه ریسک نویز احتمالی رو نخواهید داشت. فقط حتما باید کابل جنس خوب دارای تقویت کننده استفاده بشه.

  5. مهدی می گوید

    سلام
    عزیز سوال من را جواب ندادید
    سوالم ساده هست
    ایا با دانگل میشه تصویر رسیور را به مانیتوری در فاصله 7 متری شامل دیوار وسط فرستاد یا نه
    اگر اینجا نمیتونید پاسخ بدید به ایمیل لطفا بفرستید
    دوستی میگفت دستگاه زیر را باید بگیرم که 5 میلیون قیمتشه

    1. وب نویس می گوید

      (لینک محصول حذف شده است)
      برای ارسال تصویر در محدوده مد نظر شما بهتره از دستگاه‌های انتقال تصویر HDMI بی سیم که شامل یک جفت دستگاه فرستنده/گیرنده هست استفاده بشه.

  6. مهدی می گوید

    سلام بزرگوار
    بنده قصد دارم تصویر رسیور که الان در تلویزیونی که خروجی HDMI داره نشون میده را در مانیتوری که در اطاق مجاور هست بتونم ببینم
    ایا با دانگل میتونم اینکارو بکنم فاصله در حدود ده متره

    ممنون

    1. وب نویس می گوید

      سلام
      چون اتاق مجاور که فرمودید شامل دیوار هم میشه متاسفانه دانگل برای کار شما مناسب نیست.

  7. رضا داودی می گوید

    سلام . خروجی دوربین مدار بسته انالوگ را چطور میشه بطور وایرلس منتقل کرد ؟

    1. وب نویس می گوید

      اگر دستگاه شما خروجی HDMI داشته باشه دستگاه‌های زیادی در حال حاضر در بازار برای این کار وجود داره. اما اگر خروجی آنالوک نظیر AV یا BNC دارید کار سخت میشه چون دستگاه‌های وایرلس این پورت‌های در بازار ایران نایاب هست.

  8. علیرضا اسکندری می گوید

    سلام برای ارسال دوربین فیلم برداری حرفه ای بر روی مانیتور کارگردان چه پیشنهادی دارید ؟

  9. محمد شریفی می گوید

    سلام
    من لبتاب با ویندوز 10 رو با روش کانکت به تلویزیون سونی و روش میراکست وصل کردم ولی مشکلی که دارم ارسال تصویر و نشان دادن در تلویزیون خیلی تاخیر داره….به نظرتون چه کار کنم که این لگ که 7-8 ثانیه هم طول میکشه رفع بشه…با تشکر

    1. وب نویس می گوید

      احتمالا فاصله شما با تلویزیون زیاد هست. فاصله رو کمتر کنید ببینید تغییری ایجاد میشه یا نه. معمولا زمان استفاده از میراکست بین 3 تا 8 متر بسته به دستگاه‌های مختلف برد مفید در دسترس هست.

  10. امید می گوید

    سلام
    من ی کامپیوتر رو میزی دارم ک با یک دانگل وایرلس ب مودم وصله و تلوزیونمم به همون مودم وصله. حالا ینی من اگر این دانگل HDMI رو تهیه کنم و ب تلوزیون وصل کنم میتونم تصویر پی سی رو رو تلوزیون داشته باشم؟

    1. وب نویس می گوید

      بله می‌تونید. فقط فاصله کامپیوتر از تلویزیون نباید بیشتر از 7 متر باشه (دید مستقیم).

  11. میثم می گوید

    سلام خسته نباشید
    بنده میخوام تصویر dvr رو سه تا تلویزیون بصورت وایرلس رو سه واحد ببینم راهی هست خروجی dvr همون hdmi هست با vga ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. وب نویس می گوید

      در ارسال تصویر وایرلس بحث فاصله و موانع خیلی مهم هست. به نظر من برای این کار از سیستم افزایش کابلی چندتایی استفاده کنید.

  12. سعید می گوید

    سلام
    بنده چند دستگاه رو مثل لپ تاپ و avr و رسیور رو میخوام به یک lcd متصل کنم. که البته بشه بین اینها سوییچ کرد.این در حالی هستش که فاصله هریک از این دستگاه ها با lcd زیاد هستش.
    از چه طریقی میتونم این کار رو انجام بدم.البته بصورت بیسیم.
    تشکر….

    1. وب نویس می گوید

      برای این کار باید از مبدل‌های ترکیبی اسپلیتر اکستندر استفاده کنید.

  13. کامپیوتر رومیزی-انتقال تصویر می گوید

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون،
    خیلی تحقیق کردم ولی حتی توی سایتهای خارجی چیزی پیدا نکردم در رابطه با اینکه اگه برای کامپیوتر رومیزی یک دانگل کارت شبکه وایرلس معمولی تهیه کنیم؛ میتونه برای دانگل ایزی-کست تصویر رو انتقال بده؟!
    چون ظاهرا هر دو سمت بایستی میراکست ساپورت کنن! البته برای تبلت، لپ تاپ و گوشی که معمولا میراکست دارن عملیاتی هست.
    همچنین توی کامنتها اشاره کردید که چه دانگلی برای اینکار خوبه ولی وایرلسی که برای PC باید تهیه بشه چی باید باشه؟! امتحان هم کردید که بشه؟!
    لطفا در اسرع فرصت پاسخ بدید که از سردرگمی و جستجو خلاص شم. اگه بشه که میخواستم تهیه کنم.

    1. وب نویس می گوید

      برای استفاده از این مورد روی کامپیوتر باید دانگل HDMI مورد استفاده قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز رو به وسیله یک نرم افزار واسط داشته باشه. از دانگل داخل فروشگاه می‌توانید برای این منظور استفاده کنید.

  14. ثابت می گوید

    سلام خواستم ببينم دستگاهى براى انتقال صوت و تصوير بيسيم HDMI از ريسيور به تلويزيون بصورت وايرلس موجود هست يا خير با تشكر اگه آگاهى بدهيد ممنون ميشوم

    1. وب نویس می گوید

      بله دستگاه‌های مستقل فرستنده گیرنده هست که البته برد محدودی داره. (حدود 30 متر)

  15. مهدي رودسرابي می گوید

    متشكرم كه جواب دادين دانگل hdmi رو بايد به تلويزيون وصل كنم ؟ lcd من smart و از dlna پشتيباني مي كنه بازم دانگل لازمه يا هر اگه lcd و pc هر دو به يك مودم وصل باشن براي داشتن تصوير كافيه ؟

    1. وب نویس می گوید

      بله دانگل به تلویزیون وصل میشه. اگر سیستم شما هم DLNA داشته باشه نیازی به دانگل نیست (کامپیوترهای رومیزی معمولا ندارند). با مودم خیر امکان پذیر نیست.

  16. مهدي رودسرابی می گوید

    سلام lcd من از طريق wifi به مودم ايرانسلم وصل هست . می خوام pc من بدون كابل تصويرش رو تو lcd داشته باشم (pc مانيتور ندارد ) يا به عبارتی می خوام از تلويزيون lcd خودم به جای مانيتور استفاده كنم البته بدون كابل و از طريق wifi .با تشكر

    1. وب نویس می گوید

      سلام. تنها راه پیشنهادی برای شما استفاده از دانگل HDMI است. فقط کافیست کامپیوتر شما مجهز به WiFi بوده و با دانگل تصویر سیستم را روی تلویزیون مشاهده کنید.

  17. منصور می گوید

    سلام خوبین؟ دستگاه ارسال تصویر برای فروش دارین اگر باشه بنده خریدارم. موفق باشيد
    روحی تبریز

    1. وب نویس می گوید

      سلام. برای خرید دانگل HDMI وایرلس به لینک زیر مراجعه کنید.

      خرید دانگل HDMI بی‌سیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.