چگونه یخچال فریزر را تمیز کنیم

0

هر از گاهی باید داخل و خارج یخچال فریزر را تمیز کرد. قفسه‌های داخل یخچال را شست و مواد غذایی تاریخ گذشته را دور ریخت. هر چند این کار شاید چندان خوشایند نباشد، اما دانستن روش درست، کارامد و موثر تمیز کردن یخچال فریزر می‌تواند باعث صرفه جویی در وقت و رهایی از زحمات اضافی شود.

قسمت اول: تمیز کردن داخل یخچال

تمیز کردن یخچال

1. تمام مواد غذایی را از یخچال خارج کنید. وسایل داخل یخچال را به صورت کامل تخلیه کنید. برای تمیز کردن یخچال فریزر نیاز به فضای خالی دارید تا وضعیت را به صورت کامل بررسی کنید.

مواد غذایی تاریخ گذشته

2. مواد غذایی تاریخ گذشته، کپک زده و غیر قابل خوردن را، برای جلوگیری از پخش کپک، در یک کیسه پلاستیک گذاشته و دور بریزید. تمیز کردن یخچال به صورت سالانه یا هر سه ماه یکبار شما را با مواردی روبه‌رو می‌کند که به طور کامل آن‌ها را فراموش کرده‌اید و متاسفانه بر اثر گذشت زمان از دست رفته‌اند.

  • از اینکه چیزهایی را که نمی‌خواهید دور بریزید خجالت نکشید. ترشی‌هایی که پشت یخچال مانده و خراب شده‌اند، پودر خمیر مایه قدیمی که دیگر اثری نداشته و موادی از این دست را دور بریزید.

تمیز کردن قفسه یخچال

3. قفسه، کشو و هر قسمت جداشدنی دیگر یخچال را بیرون بیاورید. بهتر است برای تمیز کردن جاهای مختلف یخچال، نظیر قفسه و کشو که نیاز به زحمت بیشتری هم دارد، آن‌ها را از یخچال جدا کرده و بیرون آورده و به صورت کامل با آب و مایع ظرفشویی شستشو دهید.

تمیز کردن یخچال

4. قفسه، کشو و دیگر سطوح را با دست بشویید. بیشتر چیزهایی که از یخچال جدا شده، در ماشین ظرفشویی جا نمی‌شود. در عوض، می‌توان آن‌ها را با مقداری کف صابون و یک اسفنج یا برش شستشو داد. این کار را برای تمام قطعاتی که می‌توان از یخچال فریزر جدا کرد انجام دهید.

  • هرگز قفسه شیشه‌ای سرد یخچال را با آب گرم نشویید. تغییر دمای ناگهانی می‌تواند موجب خرد شدن شیشه شود. در عوض، از آب سرد استفاده کنید یا بعد از جدا کردن قفسه‌ی شیشه‌ای مدتی اجازه دهید تا دمای آن به دمای اتاق برسد و سپس اقدام به شستشوی آن کنید.
  • برای تمیز کردن لکه‌های سنگین که به سختی پاک می‌شوند می‌توانید از آب داغ و آمونیاک استفاده کنید. مقدار کمی آمونیاک را در آب داغ حل کرده تا رقیق شود (با نسبت 1:5) و قبل از شستشوی وسیله مورد نظر، آن را خیس کنید و سپس با محلول شستشو دهید.
  • مطمئن شوید که قفسه، توری و غیره، قبل از گذاشتن در یخچال فریزر کامل خشک شده باشند.

تمیز کردن یخچال فریزر

5. پاک کردن داخل یخچال فریزر با محلول پاک کننده. برای تمیز کردن لکه‌های بزرگ و مقاوم دست به کار شده و سطوح باقیمانده را با یک دستمال یا اسفنج، تمیز کنید.

  • احتمالا شما نمی‌خواهید، به خاطر وجود مواد غذایی و جذب بو توسط آن‌ها، از صابون یا پاک کننده‌های شیمیایی در داخل یخچال استفاده کنید. در عوض، می‌توانید یکی از محلول‌های تمیز کننده طبیعی زیر را انتخاب کنید:
    • 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین و حدود 1 لیتر آب داغ
    • 1 قسمت سرکه سیب با 3 قسمت آب داغ
  • برای لکه‌های بسیار سخت، از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید. خمیر دندان سفید کننده به عنوان یک پاک کننده ساینده عمل کرده و بوی خوبی را نیز از خود منتشر خواهد کرد.

تمیز کردن یخچال فریزر

6. تمیز کردن داخل درهای یخچال فریزر. اگر یخچال شما دارای قفسه بندی داخل درب می‌باشد و مرتبا از آن استفاده می‌شود، مطمئن شوید که کامل آن را تمیز کرده‌اید. برای تمیز کردن این ناحیه نیز می‌توانید از یک تمیز کننده شیمیایی یا چیزی ملایم‌تر (مانند محلول ذکر شده در بالا) استفاده کنید.

تمیز کردن یخچال فریزر

7. خشک کردن قفسه‌ها قبل از گذاشتن داخل یخچال. با یک دستمال تمیز، هر قطره آب باقیمانده روی قفسه را کامل تمیز کرده و سپس آن را داخل یخچال فریزر در جای خود قرار دهید.

8. تمیز کردن واشر یخچال با محلول ½ آب و ½ سرکه یا سفید کننده. واشر لای درب یخچال را به سفید کننده رقیق نشده آغشته نکنید، چون ممکن است باعث خرابی واشر و استحکام آن شود. به آهستگی واشر را خشک کرده و برای حفظ انعطاف پذیری لاستیک کمی روغن لیمو، روغن معدنی یا لوسیون بدن روی آن بمالید.

تمیز کردن یخچال

9. برگرداندن مواد غذایی به داخل یخچال. ظرف‌ها، شیشه‌ها و قوطی‌ها را تمیز کرده و به جای خود در یخچال برگردانید. دوباره تاریخ انقضا مواد فاسد شدنی را قبل از گذاشتن در یخچال بررسی کنید.

قسمت دوم: تمیز کردن خارج یخچال

1. پاک کردن تمام سطوح بیرونی یخچال، جلو، پشت، کناره‌ها و بالا.

  • یخچال را کمی به جلو بکشید تا به کناره‌ها دسترسی داشته باشید. برای جلوگیری از خش افتادن کف چوبی یا پاره شدن سطح از ریل چرخ‌دار یا یک زیرانداز نرم استفاده کنید.
  • تمام سطوح خارجی یخچال را با یک دستمال و پاک کننده‌های چندمنظوره پاک کنید. (از مقداری کف مایع ظرفشویی هم می‌توان استفاده کرد)
  • اگر سیم پیچ یخچال شما در پشت آن نصب شده است، در تمیز کردن دقت کنید که در قسمت بعدی به آن خواهیم پرداخت.

قسمت سوم: تمیز کردن کویل موتور یخچال و پره فن

کویل کندانسور (سیم پیچ‌های موتور) و فن یخچال فریزر شما مسئولیت پخش گرما به هوای محیط را دارد. اگر سیم پیچ‌های موتور با گرد و غبار، مو و آشغال خرده ریز پوشیده باشد، گرما به صورت درست نمی‌تواند آزاد شود و همین امر منجر به کار بیشتر کمپرسور برای خنک کردن یخچال می‌شود. سیم پیچ‌های پشت یخچال (لوله‌ها) را، برای حفظ شرایط بهینه یخچال، هر شش ماه یکبار تمیز کنید.

1. پیدا کردن سیم پیچ (کویل). بسته به مدل یخچال فریزر شما، کویل کندانسور می‌تواند در مکان‌های مختلفی قرار داشته باشد: 1) در پشت یخچال. 2) وصل شده زیر یخچال، قابل دسترسی از پنل پشتی. 3) در جلوی دستگاه و قابل دسترسی از قسمت پاخور یخچال. برای اطلاعات بیشتر از مکان دقیق سیم پیچ کندانسور یخچال به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

2. جدا کردن یخچال فریزر از برق. حتما برای جلوگیری از شوک الکتریکی یخچال را از برق بکشید. اگر پریز برق در پشت یخچال قرار دارد و جلو کشیدن آن سخت است، برق را از جعبه فیوز خانه قطع کنید.

3. پاک کردن گرد و غبار از سیم پیچ. به وسیله یک برس، به آرامی گرد و غبار و آشغال‌های چسبیده به کویل یخچال را پاک کنید. بسیار مراقب باشید که به کویل آسیب نرسد یا احیانا سوراخ نشود.

  • بعد از تمیز کردن کویل با برس، با استفاده از جاروبرقی و سری برس مانند آن، گرد و غبار اضافی روی سیم پیچ و اطراف آن را جارو کنید. از محلول‌های پاک کننده روی کویل و سیم پیچ استفاده نکنید.

4. پاک کردن پره فن کندانسور. با یک برس و کهنه خیس گرد و غبار و خاک را از روی پره فن پاک کنید. گردش فن به آزادسازی گرمای اضافی کویل کمک می‌کند. اگر پره‌های فن مسدود و کثیف باشد، کویل به سختی گرمای خود را آزاد خواهد کرد.

5. کف و محیط اطراف را با استفاده از جاروبرقی و کهنه، تمیز کنید.

6. یخچال را به برق زده و به جای خود برگردانید.

قسمت چهارم: تعویض فیلتر آب

توجه داشته باشید که فیلتر آب یخچال را هر 6 ماه یکبار تعویض کنید. خراب شدن فیلتر می‌تواند موجب مسدودی در سیستم یخ ساز یخچال و ایجاد بو و آلایندگی در آب آن شود. بهتر است برای تعویض فیلتر آب یخچال از دفترچه راهنمای آن کمک بگیرید.

قسمت پنجم: پاکیزه و تمیز نگه داشتن یخچال

تمیز کردن یخچال

1. به صورت فصلی (سه ماهه) یخچال فریزر را تمیز کنید تا بوی تازگی و ظاهر خوب آن حفظ شود. هر سه ماه، اکثر یا تمام مواد غذایی را از یخچال خارج کرده و تمام سطوح آن را با محلول جوش شیرین یا سرکه پاک کنید. نگهداری منظم، موجب صرفه جویی زمان و انرژی شما در آینده می‌شود.

  • نیازی به گفتن نیست، اما اگر متوجه لکه و ریختن چیزی در یخچال شدید، سعی کنید به سرعت آن را تمیز کرده و منبع لکه را نیز حذف کنید. لکه‌ها و چیزهای ریخته شده که به سرعت پاک نشوند می‌توانند سفت و محکم شده و در آینده به سختی پاک خواهند شد.

تمیز کردن یخچال

2. استفاده از خوشبو کننده هوا خانگی برای جذب بوهای ناخوشایند و نگهداری یخچال بدون بو. قبل از خراب شدن مواد غذایی و شروع پخش بو در سراسر یخچال، وارد عمل شوید. در اینجا کارهایی که می‌توان برای مبارزه با بوی بد یخچال انجام داد را عنوان می‌کنیم:

  • جوراب ساق کوتاه پرشده با زغال، البته زغالی که فروشگاه آکواریم ارائه می‌دهد، نه زغال قالبی باربیکیو. زغال بوهای بد را تا سه ماه جذب می‌کند.
  • از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین یکی از متخصصین جذب بو است.
  • قهوه تازه آسیاب شده؛ مقداری از آن را در یک ظرف کوچک ریخته و عقب یخچال قرار دهید. به خوبی در جذب بو عمل می‌کند.

تمیز کردن یخچال

3. عطر بخشی ملایم به یخچال. شاید برای همه مناسب نباشد، اما برخی افراد ممکن است، هنگام باز کردن درب یخچال، از عطر ملایم و کم وانیل لذت ببرند. در اینجا به میزان بسیار کم و ظریفی از بو و عطر خوش نیاز داریم و آن هم عطر مواد غذایی نه ادکلن.

  • مقدار کمی عصاره وانیل، روغن درخت چای، یا اسانس اسطو خودوس، لیمو یا حتی برگاموت را روی مقداری گلوله پنبه بپاشید و در ظرفی در عقب یخچال قرار دهید. هر چند هفته یکبار نیز آن را عوض کنید.

تمیز کردن یخچال

4. یک کیسه کاغذی قهوه‌ای را مچاله کرده و کنار میوه‌ها و سبزیجات قرار دهید. در قسمتی که میوه‌ها و سبزیجات تازه را نگهداری می‌کنید، یک کیسه کاغذی قهوه‌ای را مچاله کرده و کنار میوه و سبزی تازه بگذارید، با این کار تا میزان زیادی از بوی ایجاد شده در آن مکان از بین خواهد رفت.

Diary-icon نکات

یک شیشه کوچک (بدون درب) حاوی جوش شیرین را در یخچال برای جذب رطوبت اضافی نگه دارید. لطفه توجه کنید داخل شیشه باشد نه جعبه.

به صورت هفتگی مواد غذایی که امکان خراب شدن دارند را، برای بو نگرفتن یخچال، بررسی کنید.

تقریبا ماهیانه یکبار یخچال خود را خالی و تمیز کنید.

برای سریع پیدا کردن مواد، آن‌ها را سازماندهی کنید. شیر، آبمیوه و دیگر نوشیدنی‌ها را در یک قفسه قرار داده و مواد تزیین کننده ماننده سس را در مکان دیگر قرار دهید.

هنگامی که یخچال تمیز است، یک راه ساده برای تمیز نگه داشتن آن، این است که، در یک زمان فقط یک یا دو قفسه را خالی و تمیز کنید. هرگز کل یخچال یک دفعه لک و کثیف نمی‌شود، اما بدون نیاز به تمیز کردن یکباره یخچال، می‌توان یخچال را تمیز نگه داشت، فقط مطمئن شوید تمام قفسه‌ها را در یک چرخه تمیز کنید.

مطمئن شوید قفسه‌ها و بخش مختلف یخچال محکم باشد تا دچار سقوط و شکستگی وسایل نشود.

سس و چاشنی‌ها را در یک سبد پلاستیکی نگه دارید. با این کار بیرون آوردن آن‌ها (برای استفاده باربیکیو و …) یکباره و راحت خواهد بود و اگر احیانا دچار نشت یا شکستگی شدند، شما فقط باید سبد آن‌ها را بشویید و نه کل یخچال را.

Problem-warning-icon هشدار

اجازه ندهید آب یا محلول پاک کننده به سوراخ‌های داخل یخچال نفوذ کند.

مواد غذایی قدیمی را به صورت مطمئن و جداگانه، قبل از قرار دادن در کیسه زباله سطل آشپزخانه، در یک کیسه قرار دهید، تا از جذب شدن حیوانات و جوندگان به کیسه زباله خارج از منزل و در نهایت پارگی آن جلوگیری شود.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.